Monday 16 December 2013

Syiah - janganlah menyelesaikan isu Gred A dgn pendekatan Gred F

- Di tempat kerja saya ada beberapa kawan dari Iran yg sudah berkewarganegaraan US atau Canada. 

- Mereka ini agak liberal dari ajaran "syiah" dan menolak corak pemerintahan kerajaan republik Iran. Mereka berhijrah keluar kerana hidup mereka di Iran dulu agak tertekan sehingga untuk temuduga kerja pun harus melalui pejabat agama. Tapi kita simpan cerita tersebut untuk status yg akan datang.

- Status saya kali ini adalah pandangan ttg bagaimana kerajaan kita menangani perkembangan ajaran syiah di Malaysia apalagi dgn kenyataan YB Dato' Zahid Hamidi berkenaan bukti kelas A dan bukti kelas B.

- Di dalam maqasid syariah, hifzuddeen (pemeliharaan agama) adalah perkara paling utama berbanding perkara yg lain. Isu syiah adalah isu aqidah. Oleh itu ia adalah isu yg serius yg perlu ditangani sebelum ia meluas. Tiada siapa yg mahu hidup terkongkong dengan tafsiran sempit agama ala Iran atau penindasan seperti di Syria.

- Bolehlah dikatakan, isu perkembangan ajaran syiah di Malaysia adalah isu bertaraf Gred A sebenarnya.

- Namun, cara kerajaan menanganinya setakat ini dengan hanya memfokuskan kepada seorang individu yg kebetulannya adalah Timbalan Presiden PAS adalah bertaraf Gred F. 

- Pendekatan kerajaan seharusnya lebih bijak dan menyeluruh kerana cara kerajaan mengendalikannya setakat ini telah menimbulkan persepsi bahawa usaha ini adalah percubaan mudah untuk mengalihkan pandangan rakyat dari isu kos sara hidup yg semakin meningkat.

- Kerajaan seharusnya lebih serius dgn memperbanyakkan lagi penerangan tentang bahaya ajaran syiah. Kerajaan juga harus memantau dan menghalang dgn tangkas usaha langsung pihak terbabit dlm menyebarkan ajaran syiah. 

- Pandangan saya, janganlah menyelesaikan isu Gred A dgn pendekatan Gred F. Kelak, yang dikejar tak dapat yang dikendong pula keciciran.

- Manakala bagi teman-teman saya yg tidak merasakan syiah itu bermasalah atas sebab penganut syiah msh blh ke Mekah atau Madinah silalah dengar penerangan ringkas dari Syeikh Assim Al-Hakim di video youtube di bawah. 


- Teman saya tidak bersetuju dengan pandangan Syeikh Assim di FB saya dan memberikan jawapan yang lebih tegas:

"Kerana shiah boleh masuk mecca lah dan pada masa yg sama membunuh umat Islam dan sebarkan 'Islam' yg sesat itu lah bahayanya. Kalau seorang rakyat muslim msia kutuk najib, sudah tentu tiada yg bagi alasan rakyat ini masih baik krn boleh masuk mecca. kalau seorang rakyat msia kutuk nik aziz, tiada ulama pas akan kata dia tak bahaya krn masih boleh masuk mecca. SHIAH KUTUK CERCA KAFIRKAN FITNAHKAN SAHABAT WITH THE WORST EVER FITNAH YOU CAN NEVER IMAGINE AND YET WE QUOTE THEM POSITIVELY IN OUR SPEECHES AS THOUGH THEY ARE TRUE WALIs."

Wallahua'lam.