Friday 18 May 2012

Permuafakatan PAS dan UMNO- persepakatan atas dasar aqidah

Mengumpamakan menolak kerjasama PAS dengan UMNO menggunakan analogi mudah seperti menolak org Islam ajak minum beer sekali pada saya adalah tidak tepat. Ada 4 sebab kenapa:


  • Pertama sekali, kalau ada org Islam ajak saya minum beer saya mmg tidak akan menyertainya insya Allah. Saya akan menegur dosa beliau atas prinsip ukhuwwah Islamiyyah dan melarang setakat mampu kerana minum arak adalah dosa yang sangat jelas. Saya akan cuba halang beliau menzalimi diri sendiri dan mungkin menzalimi keluarga beliau. 
  • Keduanya, kawan saya yg ajak beer tuh masih Islam selagi beliau tidak melanggar prinsip aqidah, maka prinsip interaksi saya dan beliau harus berpandukan alquran dan assunnah. Saya tak boleh putus terus silaturrahim dengan beliau dan menolak segala bentuk kerjasama sama sekali kerana dosa tersebut. Pokoknya, titik pertemuan masih aqidah. 
  • Ketiganya, saya xkan pula bekerjasama ngan kawan kawan bukan Islam saya yang tak minum beer untuk halang kemaksiatan beliau dengan menyebarkan kesalahan beliau dan memburukkan beliau di depan org ramai. Takut-takut, ada pihak bukan Islam ambik kesempatan atas pergaduhan ini. 
  • Akhir sekali, niat nak kerjasama ngan bukan Islam utk halang kawan kita minum beer mungkin baik, tetapi caranya harus berpandukan alquran dan assunnah. Teringat saya kisah Ibnu Kathir ketika Saidina Ali ra berperang ngan Muawwiyyah ra di dalam Perang Siffin. Pihak musuh Islam ingin mengambil kesempatan untuk menyerang umat Islam. Muawwiyyah ra mengetahuinya lalu beliau menghantar surat kepada Maharaja Byzantine, 'By God, if you do not stop your design and go back to your place, I will end my dispute with my cousin and will drive you out of the entire land you rule, until I make the earth too tight for you.'

Namun, akan ada pihak yang akan bertanya, Kalau nama nya kerjasama utk kearah Islam, memang la tak sesuai berkerjasama dgn org bukan islam, tapi bagaimana pula kalau berkerjasama dgn org bukan Islam utk melawan pemimpin yg zalim lagi menindas utk menuju kearah keadilan dan kebenaran.??" Mula-mula sekali, saya katakan konteks di atas berkenaan dgn alasan sesetengah pihak di kalangan umat Islam yg kata kenapa x blh bekerjasama antara PAS dan UMNO. Di dalam konteks melawan pemimpin yg zalim dan menindas, saya simpulkan maksud pemimpin tersebut juga seorg muslim di bumi Malaysia jadi saya kerangkakan pandangan saya menurut soalan tersebut.

Terlebih dahulu, saya letakkan batu asas terhadap jawapan saya supaya pemahaman dapat diselaraskan. Umat Islam yg beriman adalah umat yg mempercayai Allah swt sbg Tuhan yang satu dan Nabi Muhammad saw adalah contoh kehidupan buat kami. Kami diwajibkan utk bergerak di dalam satu susunan yg kemas dan satu barisan tanpa mengira warna kulit, keturunan, kedudukan dan bangsa. Jika ada kekurangan, kelemahan sesama kami maka ia harus cepat-cepat diperbaiki. Hatta ketika kami sembahyang sekalipun, imam solat boleh ditegur mengikut caranya. Itulah seharusnya asas kami berinteraksi sesama umat Islam.

Oleh itu, Islam meletakkan pemimpin muslim yang zalim sebagai sasaran dakwah sebelum disasarkan sebagai musuh. Perbezaan politik sesama umat Islam tidak mengeluarkan saya dari hubungan persaudaraan dgn pemimpin muslim yg zalim tersebut. Namun saya wajib menghalang dia dari menzalimi orang lain dan membantu golongan orang yg dizalimi hatta yang bukan beragama Islam sekalipun. Ini bermakna umat Islam harus menyelesaikan masalah tersebut sesama kami kerana prinsip hidup kami dalam beriman kpd Allah Yang Esa menyeru ke arah kebaikan dan menghalang kerosakan. Ini adalah kewajipan kami.

Namun cara hidup ini dan pemahaman ini tidak boleh kami paksakan kpd yg bukan Islam. Yang bukan Islam, bebas dengan cara hidup mereka. Namun, alangkah indahnya andaikata yg bukan Islam membantu kumpulan Islam yg inginkan keadilan dan kebenaran tersebut. Dalam konteks demokrasi berperlembagaan di Malaysia, ini bermakna memastikan kepemimpinan di Malaysia beralih kepada pemimpin Islam yg mahu melaksanakan keadilan dan menerangkan kebenaran.

Tumpukan kepada ruang persamaan, bukan titik perbezaan

Pada saya, sekarang lebih banyak persamaan antara apa yang UMNO bisingkan sekarang dan apa yang PAS perjuangkan dahulu.

Sejarah Persekutuan Tanah Melayu - saya peminat sejarah dan apabila kita membaca semula sejarah tuntutan kemerdekaan, PAS sebenarnya lebih gigih mempertahankan kedudukan bangsa Melayu daripada UMNO sebagaimana kita lihat alternatif kpd perlembagaan suruhanjaya Reid yg diutarakan..bukan kerana PAS parti assabiyyah ttp hakikatnya jati diri melayu itu berkait rapat dengan identiti Islam, ie bangsa melayu adalah bangsa Islam, majoriti besar penduduk Persekutuan Tanah Melayu berbangsa melayu (e.g 84% pengundi berdaftar tahun 1955 adalah melayu) dan suruhanjaya Reid tdk mengambil kira pandangan selain dari komponen Perikatan. Walaupun nama UMNO ada perkataan melayu, ia terpaksa mencairkan identiti melayu Islam atas kerjasama dengan komponen Parti Perikatan waktu tersebut dengan menerima cadangan Suruhanjaya Reid. Hanya UMNO Pulau Pinang dan Terengganu yg meminta cadangan perlembagaan Suruhanjaya Reid dikaji semula kerana merugikan melayu. Tidak pula menafikan UMNO lah yg mempertahankan kedudukan Islam sbg agama rasmi Persekutuan di dalam cadangan perlembagaan Suruhanjaya Reid ketika raja-raja dan ahli suruhanjaya menolaknya di dalam draf perlembagaan.

Berbeza dgn Suruhanjaya Cobbold yg membuat referendum di kalangan penduduk Sabah dan Sarawak utk menilai pandangan rakyat tempatan ttg kemasukan ke Malaysia bersama Persekutuan Tanah Melayu, Suruhanjaya Reid hanya bergantung kpd pandangan raja-raja dan pemimpin parti Perikatan ketika itu. Nilailah sendiri apa impak keputusan Suruhanjaya Reid itu sekarang. Bagi yang nak tau apa alternatif yang PAS berikan kepada Suruhanjaya Reid untuk Perlembagaan bagi Persekutuan Tanah Melayu yang akan merdeka adalah seperti berikut:

1. Mengaku bahawa bangsa Melayu adalah tuan punya negeri ini.
2. Mengaku bahawa orang Melayulah sebagai Bumiputera negeri ini dan hendaklah mempunyai hak yang istimewa dan bukan pada kulit sahaja.
3. Hendaklah ditegaskan di dalam kerakyatan negeri ini satu syarat yang besar, iaitu tiada seseorang pun boleh menjadi rakyat negeri ini melainkan dibuat syarat dan ikatan bahawa ia benar-benar taat kepada negeri ini.
4. Hendaklah ditegaskan bahawa agama Islam mestilah dijadikan agama rasmi tetapi bukanlah agama Hari Raya, agama Puasa atau agama Pejabat Agama tetapi agama yang menjadi panduan kepada hidup negeri ini dan kepada pemerintahan.
5. Hendaklah ditetapkan dalam Perlembagaan bahawa bahasa Melayu adalah Bahasa Kebangsaan dan bahasa rasmi dengan serta merta.
4 point yang pertama tu lah yang dicairkan. Sekarang, parti UMNO pulak yang nak perjuangkan terutama 2 point pertama tuh. Kalau awal-awal dah dimasukkan dalam perlembagaan, kan dah settle masalah sekarang?

Fokus di atas membincangkan zaman sebelum merdeka terutama ketika 1955-1959 ketika arwah Dr Burhanuddin Al Helmy memimpin PAS. Banyak thesis di USM, UKM, UM malah UIA dah kluar pasal pemikiran dan perjuangan arwah Dr Burhanuddin Al Helmy pada waktu tersebut. Saya membaca rujukan-rujukan tersebut. Klu ada x bersetuju, persilakan tapi bawa fakta pada zaman tersebut (1955-1957) UMNO juga menyokong 5 alternatif di atas atau membawa cadangan perlembagaan yang lebih baik. Yang paling hampir, adalah UMNO Negeri Pulau Pinang dan Terengganu.

Akhir kata, dlm suasana sekarang, mungkin ada baiknya kita kaji balik sejarah tanah melayu. Saya lihat, kelemahan UMNO adalah sejarahnya kerana "memberi ruang" ketika perlembagaan Suruhanjaya Reid dibuat. Tapi kekuatan UMNO masa depannya, jika mereka dapat menerima cadangan permuafakatan umat atas dasar aqidah. Manakala PAS kekuatan mereka terletak pada masa silam dan sejarah penubuhannya. Manakala kelemahan PAS adalah pada masa depannya jika mereka mengulangi kesilapan yang UMNO lakukan semasa kerjasama Parti Perikatan.

Pikir-pikirkanlah.