Thursday 27 February 2014

Anti Hadis - pandangan ikhlas berkenaan artikel anti Hadis oleh Tun Dr Mahathir

1. Apabila saya membaca penulisan Tun Dr Mahathir berkenaan anti hadis, saya merasa terpanggil untuk memberikan pandangan saya. Atas perasaan kasih dan menghormati Tun sebagai seorang tokoh Islam, saya akan membahasakan diri Tun dengan ayahanda Tun Mahathir.

2. Seperti biasa, penulisan ayahanda harus dibaca berkali-kali untuk benar-benar memahaminya. Para pembaca sama ada penyokong atau penentang beliau harus membaca dengan hati terbuka agar tidak berat sebelah dalam menilai penulisan tersebut. Berdasarkan apa yang saya faham, saya dapat membahagikan artikel beliau kepada beberapa bahagian, tetapi disebabkan oleh ruang yang ringkas ini saya akan mengupas dengan mengutamakan bahagian yang saya anggap penting untuk dibincangkan.

3. Ringkasan utama dari artikel ayahanda Tun Mahathir
- Ayahanda Tun Mahathir mengatakan Tun dilabel anti hadis kerana menyokong Kassim Ahmad
- Ayahanda Tun menggunakan hujah bahawa seringkali dikatakan yang tidak tahu berbahasa Arab tidak berhak bercakap berkenaan agama Islam. Hujah diberi:
a. lihat orang arab yang fasih berbahasa arab tetapi mereka saling mengeluarkan hujah Al-Quran dan As-Sunnah bagi menghalalkan perbuatan mereka.
b. Begitu juga kerjasama BN dengan MCA dan MIC dulu dihukum kafir, kini pihak yang sama bekerjasama dengan orang kafir tetapi dibenarkan pula
c. Mereka yang bergelar ulama dan fasih dalam bahasa Arab memecahkan perpaduan orang Islam di Malaysia. Tiada ulama yang mendesak umat Islam bersatupadu dan bersaudara semula
d. Dalam ajaran Islam, ada wajib dan sunat. Hadis adalah sunnah nabi maka ia sebenarnya sunat dan tidak wajib untuk diterima.

4. Pandangan terhadap hujah Tun 
Umum telah mengetahui siapa Kassim Ahmad. Dalam artikel terbaru Kassim Ahmad beliau mengatakan  amalan selawat kepada Nabi Muhammad saw dan syahadah kedua adalah penyelewengan yang datang kemudian. Cukuplah saya meletakkan Al-Quran Al-Ahzab ayat 56 dan Al-Fath ayat 29 untuk menolak hujah Kassim Ahmad dalam kedua hal tersebut. Malah, sudah ramai tokoh dan ilmuwan Islam yang telah menjawab serta membukukan jawapan balas terhadap segala hujah Kassim Ahmad. Maka saya kira “label” yang diberikan kepada Kassim Ahmad adalah perlu untuk kita menjelaskan kepada masyarakat awam seperti saya akan bahayanya pemikiran Kassim Ahmad.

5. Namun saya bersetuju adalah tidak adil untuk sesiapa melabel ayahanda Tun Dr Mahathir sebagai anti hadis juga. Saya percaya dengan pengakuan ayahanda bahawa beliau juga solat 5 waktu. Oleh itu, bagaimana orang yang solat boleh dikatakan anti hadis sedangkan cara untuk solat itu sendiri tidak diterangkan di dalam Al-Quran tetapi diperjelaskan melalui hadis dan perbuatan Nabi Muhammad saw sendiri? Bagaimana orang yang solat dikatakan anti hadis sedangkan pada tahiyyat pertama dan terakhir harus berselawat dan membaca 2 kalimah syahadah? Oleh itu, tidak wajar label tersebut diberikan kepada ayahanda Tun Dr Mahathir.

6. Walaubagaimanapun pada waktu yang sama ayahanda perlu menjelaskan kepada masyarakat adakah ayahanda Tun Dr Mahathir menyokong sepenuhnya hujah-hujah Kassim Ahmad ataupun ayahanda hanya bersetuju sebahagian sahaja? Jika ada yang ayahanda Tun Dr Mahathir tidak setuju, sewajarnya dijelaskan apa yang ditolak dan apa yang diterima. Selagi ayahanda sebagai seorang tokoh tidak menjelaskan sejauh mana batas hubungan dengan Kassim Ahmad selagi itulah ayahanda Tun Dr Mahathir akan dikaitkan dengan golongan anti hadis ini.

7. Berkenaan perlunya mengetahui bahasa Arab untuk bercakap berkenaan agama Islam, di sini ada 5 segmen yang perlu diterangkan.

- Segmen pertama: Saya bersetuju bahawa keimanan seseorang tidak dinilai sama ada beliau mampu berbicara dalam bahasa Arab atau tidak.

- Segmen kedua: Namun, dari segi penguasaan ilmu Islam adalah penting untuk seseorang yang dikatakan ulama’ menguasai bahasa Arab terlebih dahulu kerana sumber rujukan agama kesemuanya dalam bahasa Arab. Lihatlah bagaimana saudara Nouman Khan menerangkan ayatul Kursi dan kita akan kagum dengan bagaimana keindahan bahasa Arab disusun di dalam satu ayat tersebut. Oleh itu, kita harus menghormati golongan yang telah melalui disiplin ilmu Islam tersebut sebagaimana golongan ilmuwan Islam ini harus menghormati kepakaran ayahanda Tun Dr Mahathir di dalam bidang perubatan. Sekalipun mereka boleh membaca tentang ilmu perubatan melalui google, namun ini tidak boleh dijadikan hujjah bahawa mereka benar.

- Segmen ketiga: ini tidak menolak untuk sesiapa di kalangan rakyat awam untuk berbicara tentang Islam. Namun, apabila ada hujjah yang lebih kuat dikemukakan oleh ilmuan Islam berdasarkan Al-Quran dan As-sunnah yang difahami oleh para sahabat, tabiin dan tabi’ tabiin maka hujjah tersebut adalah lebih utama daripada pandangan peribadi tersebut.

- Segmen keempat: Walaubagaimanapun, ini tidak bermakna bahawa semua ilmuan Islam itu berada di atas landasan yang benar. Di dalam Al-Quran dan hadith sendiri telah diterangkan akan wujudnya ulama yang lebih memandang keduniaan dan menjual agama untuk kepentingan dunia. Bahkan, Al-Quran telah merakamkan bagaimana golongan yang pertama sekali menolak Nabi Isa as itu adalah di kalangan ulama Bani Israel sendiri. Ini merupakan peringatan kepada para ilmuan Islam bahawa golongan berilmu juga terdedah kepada kesilapan yang sama dilakukan oleh ulama pada zaman Nabi Isa as.

- Segmen kelima: di sinilah pentingnya kita meletakkan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai kayu ukur dalam menilai sesuatu kebenaran yang diperkatakan oleh seseorang ulama’.

8. Di sini saya ingin mengambil kesempatan menjawab persoalan ayahanda Tun Dr Mahathir yang sebenarnya tersilap dalam menyamakan sunnah itu sunat. As-Sunnah menurut istilah syari’at ialah segala sesuatu yang bersumber dari Nabi Muhammad saw dalam bentuk qaul (ucapan), fi’il (perbuatan), taqrir (penetapan), sifat tubuh serta akhlak yang dimaksudkan dengannya sebagai tasyri’ (pensyari’atan) bagi umat Islam. Manakala sunat pula adalah salah satu dari hukum fiqh. Ada sunnah Rasulullah saw yang wajib diterima, ada sunnah Rasullullah saw yang sunat diamalkan dan sebagainya.

9. Ayat terakhir ayahanda Tun Dr Mahathir itu benar-benar menyentuh hati saya. Mungkin kerana ayah saya sendiri juga berumur hampir dengan beliau. Secara peribadi, saya menghormati ketokohan ayahanda Tun Dr Mahathir. Banyak pendekatan politik beliau yang saya setuju dan tidak kurang juga yang saya tidak bersetuju. Namun zaman kepemimpinan beliau sudah berakhir…kini tiba giliran “generasi baru” untuk memimpin negara.

10. Malangnya apabila dilihat blok-blok politik yang sedia ada, saya juga menumpang kesedihan melihat perpecahan umat Islam di tanahair atas assabiyah politik yang seakan-akan tidak menemui jalan penyelesaian. Kepemimpinan Perdana Menteri sekarang seakan-akan hilang fokus dan tidak tahu ke mana hendak dibawa negara Malaysia. Manakala blok politik alternatif seakan-akan celaru dengan agenda mereka sendiri. Perbezaan idealogi mereka hanya disatukan oleh titik kebencian bermottokan ABU.

11. Namun, saya yakin andaikata pemimpin kedua-dua blok politik tersebut meletakkan agenda  keutamaan kepada Islam dan umat ini, ia akan menjadi titik permulaan dan batu asas untuk menyelesaikan kemelut yang sedang melanda negara.

12. Setiap manusia akan kembali menemui Allah swt dan akhirnya semua akan diadili. Hukuman Allah swt di akhirat sangat berat, dan saya memohon Allah swt mengampunkan segala dosa saya, keluarga saya dan seluruh umat Islam tanpa mengira idealogi politik mereka.

13. Semoga Allah swt juga mengampunkan dosa ayahanda Tun Dr Mahathir sekeluarga dan semoga Allah swt merahmati ayahanda Tun.

14. Semoga Allah swt memperlihatkan kepada kita kebenaran dan memberikan kita kekuatan untuk berpegang teguh dengan kebenaran tersebut. Semoga Allah swt memperlihatkan kepada kita kebatilan dan memberikan kita kekuatan untuk menjauhi kebatilan tersebut. Sesungguhnya tubuh kita yang lemah ini tidak akan mampu menanggung siksaan pada hari yang tiada perlindungan melainkan dengan rahmat Allah swt yang Esa dan Maha Adil.

15. Saya akhiri dengan kata-kata Imam Malik rahimahullah yang mahsyur ketika berada di samping maqam Rasulullah saw, “setiap pendapat boleh diterima dan ditolak kecuali pendapat pemilik kubur ini (Rasulullah saw)”

16. Maka andaikata pandangan saya benar, terimalah ia. Andaikata ia salah, tolaklah ia. Wallahua’lam.