Friday 3 January 2014

Kesatuan Eropah vs Liga Arab

"Selagi umat Arab masih berpeluk tubuh dan sering menyalahkan satu sama lain, mereka akan terus berpecah. Dan selagi mereka kekal berpecah, selagi itulah mereka dalam keadaan lemah". Itulah pandangan George Galloway kenapa isu Palestin belum dpt diselesaikan sehingga kini.

Ketika saya melawat Norwegian Nobel Institute di Norway tahun lepas, saya membaca ttg sejarah pembentukan Kesatuan Eropah dan kenapa EU dipilih sebagai pemenang anugerah Nobel Peace Prize tahun 2012.

European Union terdiri daripada 28 buah negara, seramai 500 juta penduduk dan mempunyai 24 bahasa rasmi. Walaupun begitu, di dalam kesatuan tersebut ada sekurang-kurangnya 225 bahasa asli yang dipertuturkan dan hanya 54% dari penduduk Kesatuan Eropah memahami bahasa Inggeris. Sekalipun begitu banyak perbezaan dari persamaan, negara-negara Eropah ini berjaya membentuk satu kesatuan politik, persempadanan, perdagangan, matawang, pertahanan, ekonomi dan perundangan. EU dianugerahi Nobel Prize pada tahun 2012 kerana setelah begitu lama rantau tersebut berada di dalam kemelut peperangan sesama mereka, keamanan berjaya diperolehi melalui Kesatuan Eropah.

Saya memikirkan pula tentang Liga Arab. Ia terdiri daripada 22 negara dengan seramai 400 juta penduduk (tidak termasuk Palestin). Negara-negara Arab ini mempunyai satu bahasa rasmi, satu aqidah yg sekaligus bermakna satu kiblat, mengakui Nabi Muhammad saw sbg rasul terakhir, satu sejarah tamadun Islam, satu sistem hidup yakni Islam, satu kitab Al-Quran, bacaan surah Al-Fatihah di sebuah kampung di ceruk selatan Yaman sama dengan bacaan surah Al-Fatihah di sebuah kampung di ceruk utara Algeria. Bayangkanlah kekuatan yg mereka boleh capai melalui permuafakatan. Namun, sekalipun begitu banyak persamaan di antara mereka, perbezaan yg kecil sering diperbesarkan. Ini membuatkan sebarang permuafakatan politik apatah lagi ekonomi agak sukar utk dijalinkan sesama mereka dan tidak mampu menyelesaikan segala kemelut yg sedang melanda di rantau tersebut.

Di Eropah, moto mereka adalah In varietate concordia (United in Diversity) dan mereka membuktikan dgn tindakan. Persepakatan Kesatuan Eropah membawa kepada kekuatan ekonomi yg dibuktikan dgn GDP mencecah 17 trillion dollar yg tertinggi di dunia sekalipun 50% daripada sumber tenaga mereka diimport dari luar Eropah.

Negara Arab pula, kalimah tauhid sudah cukup untuk menyatukan kebanyakan dari mereka namun kerakusan dunia dan kebejatan nafsu mereka yg mempunyai kuasa telah merobek-robek kesatuan umat ini. Setiap negara hanya menjaga periuk nasi masing-masing. Secara individu tampak kuat namun keseluruhan Liga Arab hanya mempunyai GDP yang mencecah 2 trillion dollar sahaja sedangkan 25% daripada sumber petroleum dunia adalah daripada rantau ini. Perpecahan bangsa Arab di rantau Arab sebenarnya hanya melemahkan negara mereka.

Sesungguhnya di sini terkandung pengajaran bagi kita yang mahu berfikir.

Wallahua'lam.