Wednesday 15 December 2010

Ketuanan Melayu – Antara Sandiwara dan Cabaran Masa Depan

Saya tertarik dengan 2 artikel daripada Tuan Guru Nik Aziz dan Dr Ridhuan Tee.

Tazkirah Tuan Guru boleh dibaca di http://www.harakahdaily.my/ketuanan-melayu-sandiwara-di-hujung-hayat-umno Manakala blog Dr Ridhuan boleh diamati di 

Sekali baca, kita merasakan seakan-akan ada perbezaan besar antara apa yang disampaikan oleh kedua-dua tokoh tersebut. Namun, apabila kita baca dengan hati terbuka kita akan dapati mesej utama adalah sama.

Apa yang sama? Satu tolak Ketuanan Melayu manakala satu lagi menerima. Tak sama langsung.

Pada saya, kedua-dua individu tersebut matlamat akhir adalah untuk kemenangan Islam dan masalah utama adalah UMNO. Cuma cara nak uruskan UMNO tuh jer berbeza….

Dalam kesimpulan tulisan terakhir Dr Ridhuan,

“Kesimpulannya, istilah ketuanan Melayu, tidak perlu dipertikaikan selagi mana matlamat perjuangan kebangsaan tersebut adalah untuk menegakkan Islam. Kepincangan dalam mempertahankan ketuanan Melayu oleh Umno misalnya, tidak boleh dijadikan alasan untuk menolak ketuanan Melayu tanpa memahami sejarah bumi bertuah ini. Jika Umno yang bersalah sehingga menjadikan ketuanan Melayu seolah-olah ketuanan Umno, yang bersalah adalah Umno dan bukannya identiti ketuanan bangsa Melayu itu di buminya sendiri termasuk mereka yang berada di dalam Pas dan PKR. Justeru, janganlah dilihat bahawa mempertahankan ketuanan Melayu adalah untuk mempertahankan ketuanan Umno kerana ulamak terdahulu turut mempertahankan Melayu dan Islam walaupun ketika itu Umno masih belum wujud.”

Dr Ridhuan adalah di kalangan bukan Melayu dan bukan penyokong UMNO tetapi mencintai Islam melihat slogan “Ketuanan Melayu” ini disalah gunakan oleh UMNO dan tidak harus dibuang begitu sahaja kerana kesalahan UMNO. 

Apabila kita lihat selepas rasulullah saw wafat, kepemimpinan diserahkan kepada bangsa Quraisy kerana konteks pada masa tersebut orang Arab masih memandang tinggi bangsa Quraisy yang mampu memimpin umat. Saidina Abu Bakr dan Saidina Omar (radiallahuanhuma) boleh sahaja menerima pencalonan Aus dan Khazraj sebagai khalifah pertama. Malah, boleh sahaja diserahkan tugas kepemimpinan kepada Salman Al Farsi atau Suhaib Ar-Rumi yang bukan berbangsa Arab agar tidak nampak assabiyyah sewaktu perbincangan hebat di Madinah untuk memilih khalifah pertama umat Islam. Hakikatnya, mereka tidak dipilih kerana konteks pada masa tersebut. 
 
Itulah konteks yang hendak dibawa oleh Dr Ridhuan Tee seperti kupasan beliau di bawah. 
 
“Menurut Ibn Khaldun (2006: 199-208), bangsa Quraisy dimuliakan kerana mereka merupakan golongan yang kuat dan berwibawa terutama dalam hal ehwal politik dan kenegaraan, selain daripada keturunan Nabi. Penyerahan kekuasaan kepada golongan lain akan menimbulkan kekacauan. Tidak mustahil akan terjadi peperangan sesama umat Islam yang tidak berkesudahan. Golongan Quraisy akan terus dipilih selagi mana asabiyyah (kekitaan), kewibawaan dan kekuatan politik dapat dipertahankan. Para pemerintah umat Islam mesti terdiri daripada kaum atau bangsa yang mempunyai kekuatan asabiyyah (kekitaan) dan kekuasaan yang diakui pada zamannya supaya dapat memimpin orang lain dan kesatuan umat dapat dicapai dengan pembelaan yang baik.”

Ini bermakna, andaikata 10 tahun lagi scenario, komposisi sosio-politik perkauman di malaysia berbeza, e.g. kaum Filipina Islam majoriti dan memegang kekuasaan ekonomi dan politik di tanahair, konteks tersebut membawa kepada ketuanan Filipina Islam di Malaysia selagi mana istilah tersebut membawa makna ketuanan Islam di bumi Malaysia.

Pada saya, itulah Itulah yang Dr Ridhuan nak maksudkan. Bukan senang untuk berada pada kedudukan beliau. Dicerca oleh bangsa beliau sendiri (beliau bangsa cina), dihentam segolongan besar penyokong Pakatan dan dituduh sebagai pengampu kerajaan BN. Ketuanan Melayu yang beliau maksudkan tidak bermakna DS Najib atau orang UMNO sahaja menjadi pemimpin. Ketuanan Melayu bermakna memastikan orang Islam dan dalam konteks ini pada waktu sekarang orang Melayu memimpin di Malaysia. Beliau yang berbangsa Cina tetapi beragama Islam sanggup menerima bangsa Melayu sebagai “tuan” selagi ia membawa maksud Islam sebagai tunggak pemerintahan.

Contoh terbaik adalah apabila PR meletakkan Ir Nizar sebagai MB Perak sekalipun PAS bukan majoriti di Perak. Tidak tahulah sama ada sebab Sultan yang menitahkan agar MB seorang melayu atau termaktub dalam perlembagaan tetapi Sultan Perak dan rakyat Perak terutama yang beragama Islam sekurang-kurangnya boleh terima kerana kepemimpinan teratas masih milik orang Islam. Secara peribadi, saya lega sebab waktu tuh tak tau sapa akan dipilih jadik MB. Macam-macam rumours keluar. Ternyata, Ir Nizar pilihan yang terbaik. Tapi seperti biasa, pihak tertentu memfitnah Ir Nizar dengan pelbagai tuduhan dan pelbagai cabaran dihadapi etc. The rest is history.

Persoalannya, adakah next election andaikata DAP menang besar di Perak mereka bersedia nak letak orang PAS sebagai MB lagi sekalipun PAS tidak menang kerusi langsung? Apakah yang memastikan DAP akan meletakkan orang Islam (dalam konteks ini orang Melayu) sebagai pemimpin tanpa mengira siapa menang pilihanraya?

Andaikata DAP dan PKR mengisytiharkan secara rasmi, “walaupun PAS hanya menang satu kerusi dalam Parlimen atau tak menang kami pasti akan memastikan orang melayu beragama Islam menjadi Perdana Menteri kerana menghormati konteks ketuanan Melayu Islam di bumi Malaysia atas faktor sejarah, saya rasa ada orang yang mungkin lega dan mungkin lebih ramai terbukak hati undi PR. Namun, adakah scenario politik sebegini?

Itulah pentingnya kena bezakan definisi ketuanan melayu UMNO dan ketuanan melayu Islam. Itulah makna saya tulisan Dr Ridhuan Tee dan Tuan Guru Nik Aziz lebih banyak persamaan dari perbezaan. Dalam satu aspek ia adalah sandiwara politik, namun di satu senario adakah DAP atau PKR bersedia menerima ketuanan Islam (dalam konteks Malaysia majoritinya berbangsa melayu) jika PAS gagal mendapatkan sebarang kerusi?

Fikir-fikirkanlah.

Wallahua’lam.