Monday 17 December 2007

Selamat Hari Aidiladha 1428 - Eid Mubarak

Malam tadi, ketika saya bergegas keluar dari kooperasi di Al-Khor Community saya terserempak dengan sahabat saya dari Palestin . Niat di hati mula-mula nak lambai tangan seperti biasa, tetapi tiba-tiba teringat tentang Eid Mubarak yang hanya tinggal sehari sahaja lagi. Saya berpatah balik dan masuk semula lalu bersalam dan mengucapkan Eid Mubarak kepada beliau. Adalah lepas tuh berborak lebih 5 minit dengan beliau.




Hmmm...kekadang, kita begitu sibuk dengan kehidupan seharian sehingga lupa untuk pause seminit 2 untuk mengucapkan Eid Mubarak kepada rakan dan saudara. Kekadang, kita sibuk dengan diri sendiri sehingga lupa pengorbanan mereka yang mendahului kita yang dengan izin-Nya kita berada di mana kita berdiri hari ini. Selalu, kita terlupa nak menghirup udara segar di pagi hari dan mengucapkan syukur ke hadrat-Nya atas kesihatan dan kekuatan yang diberi.



Oleh itu sekurang-kurangnya, dengan kelebihan teknologi masa kini marilah sama-sama kita mengambil masa sebentar mengucapkan syukur kepada Ilahi dan sebelum memulai perjalanan ke mana-mana mengucapkan Hari Aidiladha kepada yang tercinta yang jauh di mata. Manala tau, hayat kita berhenti tak semena-mena.

Seperti kebiasaan setiap tahun, saya sekeluarga mengambil kesempatan mengucapkan Eid Mubarak, kullu 'am wa antum bikhair kepada semua. Berjumpa semula sekembalinya dari Iran nanti.

Minal aidin wa faizin - "Semoga termasuk dari orang-orang yang kembali kepada fitrah kesucian dan termasuk dari orang-orang yang mendapatkan kemenangan"





p/s: minal aidin wa faizin tidak bermakna maaf zahir batin seperti yang didapati di kad-kad ucapan hari raya di Malaysia, tetapi membawa maksud seperti yang di atas.